woensdag 3 mei 2017

Rood-wit-blauw-oranje-slinger






































Vandaag deel ik weer een patroon met jullie. En wel voor een slinger met vlaggetjes. Hier in rood-wit-blauw-oranje, maar je kunt natuurlijk elke kleur gebruiken die je mooi vindt. Als je een beetje snel bent, kun je er nog eentje maken voor Bevrijdingsdag, 5 mei.

Benodigdheden: katoen, haaknaald 3,5 en een naald.
Eventueel: 2 viltkralen of andere kralen voor het afwerken van de uiteinden.

Begin met het haken van 22 lossen.
Rij 1: haak in de 6e losse vanaf de haaknaald een stokje, 
         sla 2 lossen over en in de volgende losse 5 stokjes, 
         sla 2 lossen over, in de volgende losse 1 stokje, 
         sla 1 losse over, in de volgende een stokje,  
         sla weer 2 lossen over en in de volgende nogmaals 5 stokjes in dezelfde steek, 
         sla 2 lossen over, in de volgende losse een stokje, 
         sla 1 losse over en in de laatste losse een stokje.
         Haak 3 lossen en keer je werk.
Rij 2: de 3 lossen die je net gehaakt hebt, vervangen het eerste stokje en de losse,
         haak in het stokje een stokje,
         in het middelste stokje van het groepje van 5 haak je 5 stokjes,
         stokje, losse, stokje op het stokje-losse-stokje van de vorige rij,
         5 stokjes in de middelste van het groepje van de vorige rij,
         stokje, losse, stokje op de laatste 3 steken.
         Haak 3 lossen en keer je werk.

Ga zo door tot je 9 rijen hebt gehaakt. Als laatste haak ik een half stokje i.p.v. een stokje. Haal de draad door de lus. Klaar is je vlaggetje. Haak zoveel als je nodig hebt.

Om er een slinger van te maken, haak je 45 lossen met wit, dan haak je met vasten het 1e vlaggetje vast, daarna 8 lossen en het volgende vlaggetje vasthaken, enz. Aan het eind haak je weer 45 lossen. Werk de draadjes weg, of gebruik ze om de kralen vast te maken. Je kunt ook nog een rij vasten terug over het koord haken zodat het iets steviger wordt.

Voor deze slinger haakte ik 2x rood, 2x wit, 2x blauw en 1x oranje. Ik maakte er ook 1 met van elke kleur maar één vlaggetje. Je kunt de slinger net zo lang maken als je zelf mooi vindt, of de lengte heeft voor de plaats die je in gedachten hebt. En ik maakte een mini-versie. Zo schattig vind ik zelf. Veel haakplezier! Mail me als je vragen hebt, of als er fouten zitten in het patroon. 
































































Als je de vlaggetjes in andere kleuren maakt, kun je ze overal voor gebruiken, op een kinderkamer, bij verjaardagen. Ik zou het leuk vinden als je een foto mailt, als je een slinger hebt gemaakt. Of zet ze op Instagram en noem mij in de beschrijving (@studiohipenkleurig) zodat ik ze kan zien. De slingers zijn ook te vinden in mijn webwinkel als je zelf niet zo handig bent met de haaknaald en ze wel leuk vindt.

P.S. Als je ander garen gebruikt, zul je ook een andere maat haaknaald nodig hebben. Het blijft moeilijk om dat voor een ander aan te geven. Elke hand van haken is anders, Misschien gebruik jij bij katoen altijd wel een nr.3.

7 opmerkingen:

  1. Dat ziet er simpel, maar kleurig, uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi Jeanette! Ik heb de mini-versie bij je besteld voor de verjaardag van mijn Franse zwager. Ik heb nog niet de tijd en rust om zelf te haken.
    Volgens mij is een voordeel van jouw patroon dat ze niet zo snel omkrullen als bij de driehoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk vorm voor de vlaggetjes. Bedankt voor het delen van het patroon. Deze slinger gaat ik zeker haken voor onze volgende koningsdag.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het kadozakje met bijpassend lint maakt het helemaal af!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk! Ook mooi voor een sjaal als je meer steken zou opzetten. Ga ik eens uitproberen... dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ze zien er echt leuk uit met dit patroon! Geweldig ideetje :-)
    Fijn weekend nog, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen